Home –  Archive
Monthly Archives: Maj 2015

Livspusslet är långt ifrån lätt

livspussletNär man skaffar barn så blir helt plötsligt tiden någonting annat än den tidigare varit. Jag kommer knappt ens ihåg vad jag gjorde med min fritid innan jag fick barn, och att jag inte utnyttjade den tiden på ett bättre sätt är för mig en gåta. Det jag föreställer mig är att jag spenderade mycket tid med att göra just ingenting alls. Idag är det en helt annorlunda situation. Från att ha varit en studerande singelkille är jag idag en tvåbarnspappa med jobb. Det betyder att det egentligen inte finns tid att hämta i vardagen, och saker och ting krockar nästan jämt.

Det är i det här läget som man som förälder lär sig kompromissa och framför allt brukar det handla om att man kompromissar bort sig själv och alltid sätter barnen först. Därför kan det i det läget vara ganska skönt att ha ett jobb, en fast punkt med satta tider, som man kan luta sig tillbaka på och veta är säkert och tryggt. Där får, och ska, man fokusera på sig själv och jobbet och försöka hålla privatlivet borta så gott det går. Men det är inte alla gånger det går heller, för med barn så kan man räkna med att det är lämningar och hämtningar och att det dessutom kommer att bli en hel del vabbande i perioder. Det är med andra ord en rejäl utmaning att vara förälder och få livets pussel att gå ihop.

Men man gör alltid det bästa man kan, och man är inte mer än människa. Det är okej att det inte alltid går som man har tänkt sig, och ibland behöver man bara leva i nuet och tackla dagen som det kommer. Det är ibland så att det är det enda man kan göra och det är faktiskt gott nog många gånger.

Hur kontrollerna fungerar

Jag har genom åren också fått många frågor om hur det egentligen fungerar med stämplarna på de olika kontrollerna utefter banan. Det är många som minns sin egen orientering under skoltid och att det då handlade om att ta med sig ett papper med aktuella kontroller för att sedan stämpla på rätt ruta, som i sin tur skapade ett unikt hålmönster i pappret. På så sätt kunde man avgöra om man hade varit vid en kontroll eller inte.

Så har det länge fungerat inom orienteringsvärlden, och det är ganska nytt det som används idag. Så sent som 2000 ändrade man teknik för att göra det lättare att registrera kontrollerna, och i den moderna andan som gjorde man hela systemet elektroniskt. Ni har kanske sett på tv att orienterare trycker ner något i något på en pinne vid varje kontroll, och det stämmer alldeles utmärkt. Det är nämligen en elektronisk bricka som varje orienterare har med sig, som passar perfekt i de olika kontrollernas dockningsstationer. När de sedan trycker ner brickan i dockningen så registrerar brickan den unika kontrollens kod, varefter brickan kollas igenom när man har passerat mållinjen, så att personen i fråga har tagit alla de kontroller som har varit aktuella på banan.

Svårare än så är det inte, och det är klart att det kan se lite lustigt ut när man inte har insyn i hur det fungerar, men registreringen med dessa brickor har gjort livet enklare för alla orienterare. För att som orienterare vara säker på att man hittar rätt kontroll får man också med sig en kontrollangivelselapp ut i spåret, där aktuella koder står.

Några symboler på kartan

Det finns lite frågor och funderingar som ni som inte orienterar har om sporten. En av de frågor som jag många gånger får handlar om symbolerna som finns på kartan, och vad de egentligen betyder. För att kunna orientera bra så måsta man veta vad symbolerna innebär, och därför hade jag tänkt att berätta för er om några av dem.

Till att börja med kan jag förklara färgerna för er.

Blått betyder helt enkelt att det rör sig om någon form av vatten, allt från sankmarker till sjö.
Brunt innebär att det finns tydliga höjdskillnader med kullar och gropar.
Svart är färgen som markerar saker, som stenar, stängsel och byggnader.
Gult eller orange är färgen som markerar öppen mark, som exempelvis åkrar eller ängar.
Grönt betyder såklart växtlighet, och används när det är svårare terräng.
Grått markerar oftast olika berg, men kan också anges som gult.

Sen finns det också gott om olika streck på kartan. Ett tunt, smalt streckat streck innebär att det är en liten stig, medan ett kraftigare streck istället säger att det är en ganska bra och stor stig.

Den bruna färgen återfinns ofta som snirkliga streck eller punkter, och som sagt så betyder det att det är höjdskillnader i terrängen. Om man ser ett omringat område av bruna streck så kan man räkna med att det är ett berg som väntar en. Är det mindre bruna markeringar, som ringar eller små markeringar, så rör det sig antingen om gropar eller små kullar. Det du ska akta dig för är det tydliga svarta strecket som ser ut som en tusenfoting. Det är nämligen en bergbrant, så var försiktig i det området.

Löpträning i terräng

Löpning anpassad för orientering skiljer sig lite åt när det gäller teknik och upplevelse. Det är inte direkt så att du kan träna normal löpning och bli bra på att springa i skogen, utan då måste du faktiskt varva rena konditionsträningstillfällen med teknikträning i skogen. Du kan träna dig till en helt makalös kondition på plan väg, men utan att veta hur du försätter den konditionen i skog och mark så är det egentligen ingenting värt. Därför är många gånger den bästa konditionsträningen för orienterare den som utförs i skogen.

Därför tycker jag att det är en bra idé att skippa kontrolljakterna någon gång i veckan, och bara gå ut i skogen och springa, utan något egentligt mål och syfte. Det du gör dig själv då är en tjänst eftersom att du får mycket gratis sedan till själva orienteringen. Du lär dig att ta vägar som är bra och gör att du tjänar tid, samtidigt som du bygger upp musklerna i benen som gör det möjligt för dig att navigera terrängen utan några som helst problem.

Det är också tydligt att allt fler har fått upp ögonen för hur bra det är att springa i skogen. Dels så ger det dig mer utmaningar i form av hinder och backar, men du får också ett underlag att springa på som är väldigt skonsamt mot dina leder. Det betyder att skogsunderlaget är det idealiska underlaget att springa på, och efter ett par löppass i skogen kommer du själv märka att det har bra effekt. Ta den här killen som exempel, som hittat terränglöpningen: