Löpträning i terräng

Löpning anpassad för orientering skiljer sig lite åt när det gäller teknik och upplevelse. Det är inte direkt så att du kan träna normal löpning och bli bra på att springa i skogen, utan då måste du faktiskt varva rena konditionsträningstillfällen med teknikträning i skogen. Du kan träna dig till en helt makalös kondition på plan väg, men utan att veta hur du försätter den konditionen i skog och mark så är det egentligen ingenting värt. Därför är många gånger den bästa konditionsträningen för orienterare den som utförs i skogen.

Därför tycker jag att det är en bra idé att skippa kontrolljakterna någon gång i veckan, och bara gå ut i skogen och springa, utan något egentligt mål och syfte. Det du gör dig själv då är en tjänst eftersom att du får mycket gratis sedan till själva orienteringen. Du lär dig att ta vägar som är bra och gör att du tjänar tid, samtidigt som du bygger upp musklerna i benen som gör det möjligt för dig att navigera terrängen utan några som helst problem.

Det är också tydligt att allt fler har fått upp ögonen för hur bra det är att springa i skogen. Dels så ger det dig mer utmaningar i form av hinder och backar, men du får också ett underlag att springa på som är väldigt skonsamt mot dina leder. Det betyder att skogsunderlaget är det idealiska underlaget att springa på, och efter ett par löppass i skogen kommer du själv märka att det har bra effekt. Ta den här killen som exempel, som hittat terränglöpningen:

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *